יום שלישי, 8 בינואר 2013

דוגמא למשימה שניתנה לבנות, תוצאותיה הוטמעו בבלוג ומשוב כיתתי (בשונה מאישי!) ניתן דרכו גם כן

לפני שאתם קוראים את המשימות:
אני משאירה את כל המשימות בבלוג של הכתה. שיהיה למה לחזור.
את המצגות שעשו במסגרת "רבותי, ההסטוריה חוזרת?" פרסמתי ברשומה בבלוג, בצורת "אלבומים" נפתחים - וזו הדוגמא שתראו.
עבודה אחרת, שעניינה היה לימוד עצמי של מושגים, לקחה על עצמה אחת התלמידות לרכז: היא ביקשה שכל אחת תשלח אליה כמה תשובות טובות, והכניסה בעצמה רשומה המרכזת אותן.

והנה המשימה שבחרתי להדגים:


רבותי, ההסטוריה חוזרת?! 

עבודת סיכום לנושא היישוב היהודי בא"י בין שתי מלחמות העולם

עבודת הסיכום תיעשה בקבוצות של שלוש בנות, ותוגש כמצגת מסכמת + קובץ וורד המתאר את תהליך העבודה.
העבודה תיעשה בבית ובשיעורי ההסטוריה בשבוע פרשת "תולדות" ותוגש עד יום שלישי, ו' בכסלו, 20.11.12. ציון העבודה יהווה 20% מציון המחצית ו-10% מהציון השנתי.
המשימה: קיבלתן נושא קבוצתי (אחד מבין הנושאים הבאים: עליה, התיישבות, מאורעות, ארגוני הגנה, מדיניות בריטית)

א. משימה קבוצתית:

עליכן להכין מצגת שתכיל מקורות והסברים אשר יענו על השאלה: רבותי, ההסטוריה חוזרת? - באיזו מידה ניתן לראות בהתרחשויות ביישוב היהודי בין מלחמות העולם סידרת אירועים החוזרת על עצמה באופן מחזורי? באיזו מידה לא? - יש להתמקד בנושא הקבוצתי בלבד ולענות על השאלה רק מנקודת המבט של נושא זה. המצגת תכלול: 1. דף פתיחה - יכיל את כותרת העבודה, את הנושא הקבוצתי ואת שמות הבנות בקבוצה 2. 18 שקופיות, על פי הפירוט והסדר הבאים:
      - 9 שקופיות המכילות תמונה, קטע עיתון, קריקטורה או כל מקור ראשוני אחר שתבחרו       - 9 שקופיות מלוות, שמסבירות מה מראה המקור, ומה הוא מלמד על היישוב היהודי בא"י בין מלחמות העולם השקופיות יסודרו בסדר זה (מקור, הסבר, מקור, הסבר וכו')
3. סיכום: תשובה לשאלה (האם ההסטוריה חוזרת?) - מהי תשובתכן? יש לבסס אותה על המקורות שהבאתן. שימו לב: אין צורך במבוא, או בהסברים כללים (שלכן או של ספר הלימוד) לגבי התקופה! ועוד שימו לב אחד: כל תמונה, או מקור, חייבים לכלול הפניה ביבליוגרפית - לאתר, לעיתון או לספר ממנו נלקחו (גם כתובת אתר תספיק). המצגת תישלח אלי בדוא"ל כקובץ מצורף. את המצגות אעלה לבלוג, לאחר שתציגו אותן בפני הכתה.

ב. משוב אישי:

לאחר שסיימתן את הכנת המצגת, כתבו לי דוא"ל ובו תארו את תהליך העבודה שלכן:
אילו מקורות בחרתן, מדוע בחרתן דווקא במקורות אלו, האם הייתן מעדיפות לעשות את העבודה ביחידות ומדוע.
משוב זה יוגש על ידי כל אחת בנפרד, ולא יפורסם בשום דרך

בהצלחה!

וכך נראה חלק מהדף שפרסמתי בעקבות הגשת העבודות.



שתי הקבוצות הראשונות, אשר שלחו לי גם את המשובים על העבודה, כבר קיבלו הערות וציון (בקובץ השיתופי). למותר לציין שההערות לא פורסמו בבלוג. ועכשיו, כמה נקודות שאני רוצה להוסיף...

1. איך נתתי ציון? התייחסתי לקריטריונים הבאים: - עמידה בהוראות (שער, סדר שקופיות, גודל פונט וכו'). אם השתמשתן בפונט קטן - סימן שלא התמקדתן מספיק, או שבחרתן תמונה עמומה ולא מספיק מדויקת להבעת מחשבותיכן. - התמונות והמקורות:     - יש הפניה ביבליוגרפית (כתובת אתר בד"כ, אבל גם התייחסות לתאריך אם מדובר בקטע מעיתון, או למקום ולהקשר של התמונה).     - יש מגוון של סוגי מקורות.     - צל"ש לאלה שארגנו "מקור" משלהן (למשל, דיאגרמה שיצרו על בסיס הנתונים). - הסבר:     - יש הסבר ברור באשר לקשר שבין המקור לנושא. - סיכום:    - יש סיכום העונה על השאלה (רבותי, ההסטוריה חוזרת?)     - התמונות והמקורות, עם ההסבר שלהן, אכן מובילות את הקורא למסקנה (במלים אחרות: יש קשר בין התמונות והמקורות - בין אלו לאלו ובינן לבין המסקנה. לא מדובר באוסף מקרי של מקורות, אלא בכאלה שיוצרים השוואה, הדגמה של רציפות וחזרה או של הבדל). בעצם, זה המקום בו מרגישים שיש עורך למצגת, שמדובר ביצירה אחת מתמשכת, ולא באוסף עבודות מקרי. 2. הגיגים שעוסקים בעבודת הצוות: מה היו מטרותי בעבודה כזו? - ובכן, היו לי כמה: - קודם כל - שתראו את הרצף ההסטורי הנושאי (כי עד עכשיו למדנו כרונולוגית, לפי סדר ההתרחשויות, ועכשיו - הזמן לסקור את התקופה לפי נושאים) - כלומר, להכיר את ההסטוריה מעוד זוית-ראיה. - שנית - להחזיר אתכן לקרוא וללמוד את החומר, שזו בד"כ מטרת מבחן, בלי לבחון אתכן על כך. - לעבוד ביחד. כי כמעט בכל משימה שתבחרו או תיתקלו בה בחיים - תגלו שאתן עובדות בצוות, ברמה כזאת או אחרת. זה נכון בשירות הלאומי ובצבא, זה נכון בעבודה (טוב, אולי חוץ מאבטחת מוסדות חינוך, ומשק-בית ועוד כמה) - פרוייקטים דורשים הרבה אנשים. שלא לדבר על משפחה, ואפילו על כתה (חפש ת'שביעיסטית, מבצע שביעית, הכתרה...) - ובכל עבודת צוות יש כמה שלבים: יש חלוקת עבודה, ויש שלב שכל אחד עובד בנפרד, ובסוף - יש איחוד של העבודות. ורואים, ללא ספק, מתי השלם הוא רק סך חלקיו (כל אחת עשתה שלוש שקופיות, ואז אחת, או במקרה הטוב שלושתנו, כתבנו סיכום שנשמע כמו משהו אינטיליגנטי) ומתי הוא הרבה יותר (החלטנו יחד מה אנחנו מחפשות או שמות, באיזה סדר, היה דיון - עקרוני, לימודי, אסתטי). זו היתה הזדמנות (כן, אני יודעת שלא ראשונה ולא אחרונה, אז זו היתה עוד הזדמנות) לראות וללמוד על עצמכן: איך אתן עובדות עם אחרים, כמה זה יעיל - מבחינת ניצול זמן, מבחינת כמות העבודה, אבל גם מבחינת הרעיונות והתובנות שכל אחת בצוות מביאה אתה. אם נשארתן בצד ה"טכני" של העבודה המשותפת - מי עושה מה, ומי סוגרת קצוות - באמת לא הרווחתן הרבה, וגם זה משהו שכדאי שתחשבו עליו - מדוע זה כך ומה אתן לומדות מזה. ואם עבדתן ביחד, זה מקום למחשבה - מתי העבודה הקבוצתית תורמת לי, מה מידת השיתוף והפירוד הראויות בעבודה כזו, ומתי אעדיף לעבוד לבד, למרות ההפסדים שבעניין. 3. תגובות לרשומה הזאת: התלבטתי אם לאפשר כתיבת תגובות, והחלטתי שהרווח מצדיק הכרעה חיובית. אפשר לכתוב תגובות. אבל, אם אתן רוצות להגיב - הימנעו בבקשה מהתייחסות לחלק הצורני של המצגות, והתייחסו לעצם העבודה, הערכתה וסוגיית עבודת הצוות. בהצלחה במבחן במתימטיקה (אולי מישהי מכן תרים את עיניה מהמתימטיקה ותראה את הפוסט הזה לפני יום רביעי, לעולם אין לדעת (: ...) רחל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה